Wizyty:
start: 2007-07-03
[15479928]
Wizyt łącznie
[72881]
Wizyt dzisiaj |
[291]
Zarejestrowanych użytkowników
[0]
Zalogowanych
[650]
Aktualności
[7]
Koncertów
[0]
Nieopublikowanych
[7]
Archiwalnych
[93]
Galerii
[18]
Linków
[0]
Postów RD
[55]
Reportaży/Relacji
[3]
Forum
[120]
Tematów forum
[2449]
Postów forum |
| |
<<
(1 dokumentów/strona 1 z 1/dokumenty 1-1)
>>
|
FROM MEMPHIS TO NORFOLK odc.85, SYLVESTER WEAVER CZWARTEK 11.02.2010, 21:00 |
Autor: administrator, 2010-02-10 23:45:14 |
FROM MEMPHIS TO NORFOLK odc.85, SYLVESTER WEAVER CZWARTEK 11.02.2010, 21:00
Sylvester Weaver, jeden z pionierów gitary bluesowej, był pierwszym czarnym gitarzystą, którego muzyka ukazała się na płycie.
Sylvester urodził się 25 lipca 1897 r. w Louisville w stanie Kentucky. W bardzo młodym wieku nauczył się grać na gitarze i wkrótce zaczął grać pierwsze skrzypce na muzycznej scenie Louisville. Występował w lokalnych zespołach, m.in. Louisville Jug Bands prowadzonym przez Karla MacDonalda i Clifforda Hadesa.
Louisville, leżące na Północy Stanów w samym sercu rolniczego regionu, szczyci się tradycjami bluesowymi. Charakterystyczne dla tego rejonu brzmienie, bliskie country bluesowi, było jednak na ogół bardziej od niego wyrafinowane i zorientowane raczej na wykonawcę grupowego niż solowego. Sylwester Weaver, jak również pochodzący z Louisville Walter Beasley, lepiej czuli się akompaniując gwiazdom „varietes” w wielkomiejskich teatrach, niż przygrywając do tańca w wiejskich juke-jointach.
W końcu 1923 r. Sylvester wyjechał do Nowego Jorku na zaproszenie wytwórni OKeh. Zaproponowano mu nagranie płyty razem z czarnoskórą wokalistką Sarą Martin.
24 października 1923 r. nagrano m.in. „I`ve Got To Go And Leave My Daddy Blues” i „Good Bye Blues” Weavera i Sary. Na tej samej sesji Weaver nagrał też dwa utwory solowe „Guitar Blues” i „Guitar Rag” – pierwsze w historii nagrania czarnego gitarzysty, jakie ukazać się miały na płycie. Płyty odniosły wielki sukces, a „Guitar Rag” Weavera, przerobiony przez Boba Willsa & His Texas Playboys na „Steel Guitar Rag”, stał się standardem muzyki country.
Sylwester Weaver był wszechstronnie utalentowanym instrumentalistą. Grał na banjo i gitarze sięgając często po technikę bottleneck. Grając slidem przyciskał ponoć struny kieszonkowym scyzorykiem. Jego muzyka lokalizowała się stylistycznie pomiędzy bluesem a country, miała więc duży wpływ na muzyków obu gatunków.
W latach 1923 – 1927 Weaver nagrywał wielokrotnie solowo, a także z Sarą Martin, Walterem Beasley’em i Helen Humes. Po burzliwym i obfitującym w sukcesy pobycie w Nowym Jorku, na początku 1928 r. postanowił jednak porzucić muzykę i wrócić do Louisville. Grał odtąd jedynie dla bliskich, zarabiając na życie pracą fizyczną. Zmarł w zapomnieniu 4 kwietnia 1960 r.
Jedynym muzykiem, który po latach stale wspominał Sylwestra Weavera był Lonnie Johnson. Zapamiętał on Weavera jako znakomitego gitarzystę, wokalistę i wybitnego autora tekstów zasługującego na uznanie potomnych. W 1992 r. Kentucky Blues Society odnalazło grób Weavera i ufundowało mu kamień nagrobny. Na część muzyka stowarzyszenie przyznaje też corocznie „Sylvester Weaver Award” przeznaczone dla osób, które poświęciły życie dla propagowania i utrwalania bluesa”.
Nagrania Sylwestra ukazały się m.in. na płytach: „Smoketown Strut” (1983), „Sylwester Weaver 1924-1927” (1983), „The Accompanist 1923-1927 (1988), „Sylwester Weaver vol. 1 1923-1927 i vol 2 1927”, „Guitar Blues” (2002) oraz na wielu kompilacjach.
by Jerzy
|
[0] komentarzy
skomentuj
|
Twój komentarz zostanie dodany po zaakceptowaniu przez moderatora
|
|
|
|
|
<<
(1 dokumentów/strona 1 z 1/dokumenty 1-1)
>>
|
| | |
Dziś jest: 2024-05-21 | 92 lat temu... | 1932.05.21 w Atlancie ur. się Billy Wright, ''Książę Bluesa'', wokalista R&B, czołowa postać jump- bluesowej sceny Atlanty, mentor Little Richarda.
| | | |
| 61 lat temu... | 1963.05.21 w Chicago ur. się Dave Specter, chicagowski gitarzysta bluesowy i jazzowy, lider The Bluesbirds.
| | | | |
|